Gimnastica Aerobica de Intretinere (GAI)

Acordă o notă articolului
(4 voturi)

Activitate fizica sportiva incadrata in domeniul sportului pentru toti, gimnastica aerobica de intretinere (GAI) face parte din marea familie a gimnasticii si se adreseaza oricarei categorii de populatie care apreciaza miscarea, doreste sa-si imbunatateasca conditia fizica si sa-si mentina sanatatea.

 

Durata clasica a unei lectii GAI este de 50-60 min.

Succesiunea si continutul exercitiilor se stabilesc in functie de obiectivele si sarcinile de lucru propuse.
Fie ca are ca obiectiv antrenarea capacitatii cardio-vasculare si respiratorii, prelucrarea speciala a unor lanturi si grupe musculare sau antrenarea musculaturii de postura prin exercitii de suplete si mobilitate, lectia de GAI are urmatoarea structura :

PARTEA INTRODUCTIVA A LECTIEI – INCALZIREA

Durata : 10-12 min
Sarcini :
- ridicarea indicilor marilor functii (cresterea progresiva a frecventelor cardiace (FC) - adica 40-60% din FC Max -  si respiratorii)
- pregatirea musculaturii si articulatiilor pentru efort (imbunatatirea circulatiei sangvine si cresterea temperaturii generale si locale, realizarea unei stari optime de excitabilitate neuro-musculara care sa permita o mai rapida si adecvata a contractiilor musculare la stimuli de efort, etc.)
- instalarea unei stari psihice favorabile efortului

Mijloace :

- miscari de respiratie si intindere (exercitii de respiratie si stretching)
- miscari gimnice care angajeaza partile corporale
- miscari dinamice realizate prin variante de pasi


PARTEA FUNDAMENTALA

Durata : 30-40 min
Programul partii fundamentale este diferentiat in functie de obiectivele propuse, care pot fi :

- dezvoltarea sau mentinerea capacitatii de efort in regim aerob (se adreseaza sistemelor cardio-vascular si respirator si se realizeaza prin sedintele de dans aerobic, aerobic, spinning, step aerobic, variante de deplasari in tempo sustinut : mers, alergare)
- dezvoltarea fortei si tonifierea musculara (se realizeaza prin exercitii localizate pe grupele musculare)
- dezvoltarea mobilitatii articulare si a elasticitatii musculare (prin exercitii de tip stretching, pilates, yoga etc.)
- imbunatatirea capacitatii de coordonare si control (prin exercitii cu grad de complexitate crescut care solicita simultan si diferentiat segmentele corporale) - antrenarea capacitatii de rezistenta pshica la efort (prin toate tipurile de exercitii folosite).

Mijloace :

- exercitii cu caracter dinamic executate pe loc si/sau din mica deplasare folosind diverse variante de mers, alergare sau pasi de aerobic/dans, executate simultan cu diferite miscari la nivelul trenului superior
- exercitii de prelucrare selectiva  a musculaturii, localizate pe zone corporale (musculaturile: trenului superior, trenului inferior si marile lanturi musculare ale corpului)
- exercitii speciale de prelucrare analitica executate la sol
- exercitii speciale de dezvoltare a supletii.


PARTEA DE INCHEIERE - REVENIREA ORGANISMULUI DIN EFORT

Durata : 5-10 min
Sarcini :

- revenirea indicilor marilor functiuni la valorile de repaus ;
- inducerea relaxarii fizice si psihice
- dezvoltarea capacitatii de autorelaxare

Scoaterea organismului din efort este tot atat de importanta ca si partea de incalzire. La finalul lectiei, participantul trebuie sa aiba o stare de bine, un sentiment de satisfactie referitor la efortul depus, dar nu trebuie sa se simta epuizat. Rolul exercitiilor de incheiere este de a declansa actiunea proceselor de refacere prin interventia odihnei active. Curba FC va fi in continua scadere, fiind recomandata o valoare a acesteia apropiata de cea inregistrata la inceputul programului.
Mijloace : 

- variante de mers, pasi aerobic in tempouri lente
- exercitii de intindere si relaxare
- exercitii de respiratie



Nota: Practicarea GAI este deschisa iubitorilor de miscare. Varsta, experienta lor motrica, starea de sanatate si conditia fizica variaza de la individ la individ. Instructorul GAI trebuie sa tina cont de aceste particularitati intrucat el este factorul care organizeaza si dirijeaza programul de pregatire.

Galerie de imagini

  • Image folder specified does not exist!
  •  
sus