Respira pentru sanatate

Acordă o notă articolului
(1 votează)

Ramacharaka, un mare maestru de yoga (de la care au invatat europenii stiinta respiratiei), a evidentiat faptul ca exercitiile regulate de respiratie elimina complet pericolul bolilor sistemului respirator, ne apara de raceli si rinoree si imbunatatesc functionarea sistemelor digestiv si nervos.

 

El afirma "Chiar si atunci cand boala ne imobilizeaza, inca putem respira si, respirand corect, putem lupta cu boala".

Ati observat ca respiram diferit in situatii diferite? De exemplu, atunci cand suntem agitati, respiratia este slaba si mai rapida. Atunci cand cantam, inspiram si apoi expiram foarte incet. Aceasta confera sentimentul de liniste interioara si relaxare. Rasul este foarte asemanator. Radem intotdeauna atunci cand expiram. Diafragma opune rezistenta actiunii de expiratie a muschilor abdominali pentru a permite ca aerul sa iasa in portii mici. Cantatul si rasul sunt cele mai simple si totusi cele mai eficiente exercitii de respiratie si au un rol semnificativ pentru un mod de viata sanatos.

Se pare ca nimeni nu are nevoie sa fie invatat cum sa respire - facem acest lucru involuntar, din instinct. Totusi, lipsa efortului fizic, faptul ca petrecem majoritatea timpului in interior, obezitatea si pozitiile gresite ale coloanei au cauzat schimbarea tiparelor noastre respiratorii. Cu alte cuvinte, respiram cum putem, nu cum ar trebui.

Calitatea aerului pe care il respiram are evident un rol important pentru sanatatea nostra. Dar stiati ca  oxigenul adus doar prin caile respiratorii nu asigura o rezerva adecvata organismului nostru? De aceea ne folosim din plin un alt organ important de respiratie: PIELEA.

Va prezentam mai jos un exercitiu de respiratie.

Respiratia completa

Puteti efectua exercitiile stand in picioare, asezati pe un scaun sau culcati. Muschii trebuie sa fie relaxati si ochii inchisi. Inspirati incet pe nas, incercand sa umpleti intai partea inferioara a plamanilor - partea din fata a abdomenului trebuie sa se miste inainte. Apoi, umpleti partea din mijloc a plamanilor dvs - partea inferioara a cutiei toracice trebuie sa se largeasca. La sfarsit, trageti aer si in partea superioara a plamanilor - cutia toracica se misca in sus, iar coastele superioare si umerii se extind usor.

Acum, incercati sa uniti toate cele trei faze intr-o inspiratie inceata, continua, care extinde cutia toracica de jos in sus si o umple cu aer. Expirati apoi incet, pe gura, cat mai lung posibil, pana cand dati afara tot aerul. Repetati de cateva ori exercitiul si veti observa nu numai ca va aerisiti si umpleti cu energie proaspata, mai ales daca aerul este tare, rece, bogat in oxigen, dar va veti relaxa, detensiona de energiile negative.

O variatie a acestui exercitiu ar fi ca in momentul in care aveti plamanii plini cu aer, sa va tineti cateva secunde respiratia. Imbunatatim astfel functionarea glandelor endocrine, reglam ritmul cardiac, crestem nivelul de oxigen din sange, ceea ce mareste viteza proceselor de oxidare. Nu este o surpriza faptul ca exercitiile de respiratie ajuta la pierderea in greutate!

Respiratia sustine viata. Respirati corect si va veti bucura de o viata mai sanatoasa!

 

Sursa: "Cum sa traim 150 de ani" Mikhail Tombak

Nota: intr-un articol viitor va vom prezenta si alte exercitii de respiratie

sus