Terapie si autoterapie prin miscare

Acordă o notă articolului
(4 voturi)

Tehnica autoterapiei si terapiei prin miscare evolueaza din gesture instinctive, effectuate pentru a usura unele dureri sau pentru a relaxa corpul. O persoana care freaca, apasa sau framanta un muschi amortit sau dureros, efectueaza, fara sa stie, un tratament prin autoterapie. Iar persoana care isi intinde bratele si picioarele in pat dimineata, ori isi ridica bratele deasupra capului si-si intinde spatele dupa ce a stat multa vreme in aceeasi pozitie, executa ceva ce astazi denumim terapie prin miscare (kinetoterapie).

Terapia prin miscare, care trebuie sa fie efectuata lent, fara incordare, elimina rigiditatea musculara, destinde articulatiile, imbunatateste respiratia si circulatia. Se aplica sistematic, asupra intregului corp, incepand de la cap pana la varful degetelor de la picioare. Sesiunea de terapie sau autoterapie nu trebuie confundata cu incalzirea din timpul antrenamentelor sportive!

In primul rand durata unui “antrenament” terapeutic dureaza 1 ora-1 ora jumatate si nu 15-20 de minute. Apoi ritmul in care se executa este unul lent, fara miscari rapide. Pulsul nu trebuie sa se mareasca, si intotdeauna exercitiile sunt insotite de exercitii de respiratie (inspiram profund, tinem respiratia cateva secunde, expiram profund).

Kinetoterapia poate fi efectuata in prezenta si cu ajutorul unui kinetoterapeut sau individual, daca aveti bagajul necesar de cunostinte. Pot fi folosite accesorii variate: corzi elastice, mingi de fitball, salteluta (care asigura o suprafata buna pentru rostogoliri sau exercitii in “4 labe”), spalier, mingi antistress sau medicinale.

Prezentam in continuare cateva tipuri de exercitii care va detensioneaza, redandu-va supletea si relaxarea de care aveti atata nevoie:

exercitii de rotire (a capului, umerilor, bratelor, trunchiului, bazinului, etc.), de intindere (gat, brate, antebrate, gambe etc.), torsiune (a trunchiului), rostogolire (exercitii foarte bune pentru coloana), aplecare, ridicare (brate, picioare, spate, umeri), atarnare, apasare sau strangere (“fluturas” pentru interiorul coapselor, mingi antistress pentru palme).

Miscarile se efectueaza lent, cat mai amplu (full range of motion) si cat mai cursiv, fara pauza. Daca puteti efectua aceste exercitii in natura, atunci ar fi de vis!

 

Surse de inspiratie: "Autoterapie si terapie prin miscare" de Nicusor Bulilete

sus