De ce este importanta incalzirea la antrenamente?

Acordă o notă articolului
(3 voturi)

Incalzirea este un exercitiu lent si ritmic al unor grupe de muschi mai mari si este realizata inaintea unei activitati sportive. Incalzirea pregateste corpul pentru ceea ce va urma.

 

Ce se intampla in corpul tau?

Cand incepi antrenamentul, sistemul cardiorespirator si cel neuromuscular sunt stimulate. Muschii se contracta iar pentru a sustine cererea acestora crescuta pentru oxigen, cresc bataile inimii, fluxul sangelui, ritmul respirator si debitul cardiac. Sangele se misca mai repede prin artere si vene, si este dirijat catre muschii folositi in actiune.
Temperatura sangelui creste si oxigenul este eliberat mai rapid, crescand astfel temperatura muschilor. Acest proces permite muschilor sa foloseasca glucoza si acizii grasi pentru a arde calorii si a crea energie pentru exercitiu. Toate aceste procese pregatesc corpul pentru o activitate la intensitate maxima.

Se face o incalzire gradual.Incalzirea graduala are ca rezultat:

  1. Arderea eficienta a caloriilor prin cresterea temperaturii corpului;
  2. Produce contractii musculare mai rapide si mai puternice prin cresterea temperaturii muschilor folositi in timpul incalzirii. Un muschi incalzit nu doar se contracta mai puternic si se si relaxeaza  mai rapid. Deasemenea, probabilitatea unei intinderi si a unei leziuni musculare este mult mai mica;
  3. Imbunatateste capacitatea de miscare a articulatiilor;
  4. Poate imbunatatii receptorii Sistemului Nervos Central, avand ca rezultat o mai buna constienta kinestezica (pozitia corpului) in timpul activitatii;
  5. Pregateste tesutul moale, inclusiv muschii, pentru flexibilitatea necesara oricarei activitati particulare;
  6. Permite o crestere graduala a cerintelor metabolice, ceea ce imbunatateste performanta cardiorespiratorie;
  7. Ofera ocazia testarii si depistarii unor potentiale probleme musculo-scheletice care s-ar putea agrava la o intensitate mai mare;
  8. Creste temperatura sangelui.
    Aceasta inseamna ca o cantitate usor crescuta de oxygen, devine disponibila pentru muschii folositi in activitate, imbunatatind rezistenta si performanta;
  9. Echilibreaza schimbarile hormonale.
    Corpul creste productia de diversi hormoni responsabili cu reglarea producerii de energie. In timpul incalzitii aceasta balanta transforma mai multi carbohidrati si acizi grasi in energie ceea ce iti va permite sa te antrenezi pe o perioada mai indelungata;
  10. Te pregateste mental. Incalzirea este si un moment potrivit pentru a te pregati mental pentru un eveniment, prin constientizare, concentrare asupra momentului.Poate fi folosita vizualizarea pozitiva care relaxeaza atletul si sustine capacitatea de concentrare.

Perioada de timp dedicata incalzirii variaza in functie de antrenament, dar si de persoana. Cu cat intensitatea antrenamentului ce va urma este mai mare, cu atat incalzirea este necesar sa fie mai riguroasa.

De ce face incalzirea un sportiv?

Atletii nu se incalzesc doar pentru a-si  pregati fizic corpul pentru antrenament, ci si pentru a se incalzi “mental”.
Incalzirea este o parte cruciala in performanta. Daca este realizata corect, aceasta creaza premisele pentru ca atletul sa isi foloseasca toate abilitatile de care dispune si la nivelul maxim de performata din acel moment.

Asadar, nu uitati ca inainte de orice antrenament sa faceti incalzirea. Antrenamentul va fi mult mai placut si veti evita accidentarile (intinderi sau mai grav rupturi musculare) care va pot tine "pe bara" ceva vreme.

sus